Att komma tillbaka till Sverige..

Hur känns det då att komma tillbaka till Sverige efter ett år i USA? Det är faktiskt totalt blandade känslor, för min del. På ett sätt är det så otroligt skönt att kunna äta frukost med mamma och pappa, att gå på bio med pojkvännen och att ta en fika med mina vänner här hemma. Men samtidigt har det varit en stor omställning. Jag har i ett år umgåtts med vänner som vill se och uppleva världen. Som vill göra saker varje helg, som man kan prata och dela sina upplevelser med. Det må låta som en skröna, men det är verkligen så att tiden har stått stilla här hemma. Alla här hemma umgås med samma kompisar, går till samma uteställen och åker samma buss varje morgon. Det är som om all spänning och alla upplevelser är så himla långt borta. Jag är van att prata med nya människor varje dag, möta en ny utmaning varje dag och ta mig an den. Här hemma rullar allt på, och jag kan från botten av mitt hjärta säga att jag saknar USA tiden och den spänningen och förväntan som fanns i ens liv då.

Självklart är det skönt att vara tillbaka till den "normala" vardagen, men samtidigt är det svårt att hitta en balans. Jag kan bli stressad av att inte träffa nya människor, att inte göra något kurturellt och att inte få prata engelska. Jag måste få mer spänning och utmaning i mitt Svenska liv. Självklart är det upp till mig att kämpa, jag måste hitta något som gör mitt liv här hemma spännande, som gör att jag upplever nya saker. Jag måste ta mig till äventyret, äventyret kan inte komma till mig. Jag kan sakna mina USA vänner något enormt för jag saknar någon att prata om allt med, någon som delat samma upplevelse och som vet vad jag pratar om. Det är verkligen två helt olika liv, och jag är glad att jag genomförde båda två.

Även fast jag föredrar mitt svenska och stabila liv så är det ändå en saknad man har efter året i USA. Det gäller att hitta balansen, och även om det kan vara svårt så gäller det att kämpa. Det är jag som skapar mitt liv, och jag har faktiskt möjlighet att påverka. Vilket jag ska göra också. Här i Sverige har jag en trygghet, jag vet vart jag går och jag känner de flesta runt omkring mig. Vilket jag är otroligt tacksam över.

Ni som är i USA nu, passa på att njuta av tiden ni har. För när ni kommer hem kommer allt att kännas som en dröm. En fantastisk dröm.

Jag är jätteglad att jag åkte till USA och jag är lika glad över att vara hemma. Nu ska jag se till så att ett nytt spännande äventyr börjar här hemma! :)

Kommentarer
Postat av: Ida

Va roligt att su har börjat skriva igen! Jag kommer läsa! Jag undrar faktiskt redan nu lite hur det kommer kännas att komma hem och säga att man har varit borta ett år... Ta hand om dig! Kram

2011-09-02 @ 01:58:26
URL: http://howaboutlove.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0